Hvorfor får jeg aldrig det, som jeg beder om ved frisøren!?

Frisøren: “Jeg kan ikke nå at farve dig præcist som på billedet. Vi kan måske komme derhenad, men set ud fra at dit hår er et helt andet type hår, end det som personen har på billedet, skal du ikke regne med at få lige præcist dén hårfarve”.

 



Drømmen om en ny hårfarve

En ny årstid banker på døren, og lysten til forandring begynder at fylde.

Hvad enten der er tale om bløde honning nuancer, varm kastanje eller en lys vanilje, så ved de fleste der har prøvet at få farvet deres hår, hvor meget forandring en ny hårfarve kan betyde. Det gælder både udenpå, og især, indeni.

Men der kan være langt imellem ønske til selve drømmehårfarven, og det er der flere grunde til. Måske du også har oplevet dette(?)



Nu er det nu! (Eller ikke?)

Dagen kommer, hvor du har endelig har booket en tid ved frisøren, for du er langt om længe blevet parat til at hoppe ud i et nyt hår-eventyr!

I frisørstolen bliver du bedt om at beskrive, hvad du kunne tænke dig ift. den nye hårfarve, og da du er aktiv bruger af sociale medier, har du som enhver anden forberedt dig ved at finde et inspirationsbillede frem af drømmehårfarven.

Frisøren ser på billedet, og du fastslår, at det uden tvivl er denne farve, som får dit hjerte til at slå ét ekstra slag i sekundet.

Du bemærker nu, hvordan frisøren virker en smule usikker, da vedkommende står med billedet i hånden. Herefter bliver der kastet et hurtigt, dog diskret, blik på uret der hænger på væggen og en sætning som denne bliver leveret til dig:

“Jeg kan ikke nå, at farve dig præcist som på billedet. Vi kan måske komme derhenad, men set ud fra at dit hår er et helt andet type hår, end det som personen har på billedet, skal du ikke regne med at få lige præcist dén hårfarve”.

Dette er blot ét eksempel på, hvad man som kunde kan blive mødt af i en lignende situation. Det kunne også være sætninger såsom:

“Jamen, jeg kan ikke lave det, som du viser mig hér, for du har booket tid til en helt anden behandling!”. Eller: “Du vil være nødt til at komme herned i hvert fald mere end fire gange for at få den hårfarve, men jeg garantere intet!”.

Sidst men ikke mindst er der selvfølgelig også frisøren, som, der af flere forskellige årsager, desværre har misforstået dit budskab, og du ender med at gå utilfreds derfra.

Fælles for dem alle er, at du møder op med en forventning til selve slutresultatet, og i stedet ender med at forlade salonen med følelser såsom undren, skuffelse, forvirring og måske frustration fordi, at du ikke føler, at du har fået det, som du betalte for.

Derudover kan oplevelsen under selve farvebehandlingen bidrage til utryghed samt ikke at føle sig set eller hørt.

Hvis dette resonerer en smule, så vil jeg gerne prøve at give mit besyv på årsagen til, at du som kunde har oplevet dette (eller til dig som frisør).

 




Frisørbranchen er bagud

Først og fremmest er det vigtigt at nævne, at det engang var således, at viften af hårfarvemuligheder bestod af enten: Sort, Rød eller blonde. Hertil var der heller ej den store kendskab til diverse teknikker, som fx striber og balayage m.v.

I dag er der mulighed for at vælge op til flere nuancer i farvespekteret, samt en hel række af teknikker som kan gøre selv det mest umulige muligt.

Men desværre har vores måde at arbejde på ikke udviklet sig i samme grad som vores teknikker og produkter. Og hvad værre er, så er vores bevidsthed omkring vigtigheden af håret for den enkelte den samme som for over 20 år siden.

Når du vil bestille en tid hos din frisør, foregår det som oftest ved, at du enten ringer eller booker en tid via salonens onlinebookingsystem. Herefter møder du op som aftalt, uden at frisøren på forhånd har set dit hår.

Skal du have ændret din hårfarve til noget specifikt, kan dette med overvejende sandsynlighed blive en udfordring for både frisøren, men også for dig som betalende kunde.

Fordi. Afhængigt af dit nuværende hår, vil din behandlingsproces nemlig kunne variere en hel del. Det kræver som minimum, at frisøren er forberedt allerede inden du ankommer, både ift. din nuværende hårfarve, men selvfølgelig også ift. det ønskede resultat. Hvad enten der er tale om, at du på forhånd har sendt billeder, eller har været forbi til en fysisk konsultation, vil dette være yderst afgørende for både oplevelsen, men især også, for selve slutresultatet.

Hvis du tænker over det, er det jo ikke meget anderledes end, hvis du skal have lavet et slutresultat/produkt hos en hver anden specialist som fx tømrere, grafisk designer, murere, tekstforfatter, konsulenter, automekanikere, kosmetisk sygeplejersker etc.

Hér betaler du for selve slutresultatet/produktet, præcist som når du betaler for at få den hårfarve, som du altid har drømt om.

Udfordringen er dog, som jeg ser det, at vores måde at arbejde på, ikke har fulgt med i den massive udvikling, der har været, og forsat er i frisørbranchen, når vi taler hårfarveforvandlinger. Det kommer bl.a til udtryk via ovenstående eksempler, og for frisørens vedkommende betyder det i flere tilfælde, at måtte forlige sig med at sende utilfredse kunder ud af døren jævnligt. Herudover må frisøren også leve med de umenneskelige arbejdsforhold der medfølger, ved at arbejde på akkord såsom ingen frokost, konstant stresstilstand i krop og sind med udbrændthed til følge heraf m.v.

Det skal være slut!

Bleach.bleach.bleach videreuddanner frisører til Colorister i vores branche (Colorister = Hårfarveforvandlingseksperter), og kan inden længe introducere det nyeste koncept på markedet: Bleach Coloration”.

En Bleach Coloration sikrer nemlig dig som kunde, at du står overfor en ekspert indenfor hårfarveforvandlingsområdet, og som ovenikøbet har tilsluttet sig dette nye holistiske hårfarveforvandlingskoncept, hvor der hverken gåes på kompromis med arbejdstid, produkter og ikke mindst kvaliteten af selve resultatet!

Det forventes altså ikke, at du som kunde ved, hvilken behandling der skal bookes, eller om du hører under kategorien - mellem, langt, tykt eller tyndt hår etc.!

Det forventes blot, at du ved hvilket look, som du ønsker. Herefter vil den pågældende Bleach Colorist skræddersy en behandlingsplan for din hårrejse med alt inkluderet, og du vil selvfølgelig kende til den endelige pris, allerede inden du har takket ja tak til din booking.

Hvad der er endnu bedre er, at du altid vil være i 100% fokus under en Bleach Coloration, da tiden bliver afsat til dig og KUN dig.

Kan du forstille dig en mere tryg hårfarveforvandlingsrejse? Nej vel :)

 





Hjemmeside www.bleachcolorister.dk

“BLEACH COLORATION” er en holistisk ydelse, som du fremadrettet vil kunne finde i de saloner, der har en brændende forkærlighed indenfor hårfarve behandlinger og derfor har inviteret Bleach Koncept inden døre.

Denne nye ydelse sikrer dig høj faglighed, og kvalitetsstempler din kommende hårfarveforvandling allerede inden du har sat dig til rette i den valgte Bleach Koncept salon.

Konsultation i form af mail eller fysisk fremmøde samt grundig rådgivning inkl. underskrifter fra begge parter, får du med en Bleach Coloration. En tryg og professionel oplevelse fra start til slut.

 

Helen Lucca Gudjonsson stifter af: Drømmehår 2015, Bleach.bleach.bleach Academy, Bleach Coloration, Bleach brush.



Bleach.bleach.bleach

Mit navn er Helen Lucca Gudjonsson, og jeg har udnævnt mig selv som talsmand for de kunder, som egentlig bare gerne vil have den hårfarve, som de altid har drømt om, samt for de frisører som egentlig bare gerne vil levere resultatet uden at gå på kompromis med arbejdstid, produkter og i sidste ende kvalitet.

Hvis du er interesseret i at være iblandt de første, der får besked så snart dette salon koncept er gået i luften, kan du tilmelde dig vores nyhedsbrev hér.

Tusinde tak fordi at du ville læse med. Har du spørgsmål til indlægget, er du mere end velkommen til at sende en mail til info@bleachbleachbleach.com

Kærligst

Helen.

Næste
Næste

Hvordan undgår jeg grønt hår via swimmingpoolen!?